Internet

Apa itu Internet?


Internet ialah koleksi network yang menyambungkan berjuta perniagaan, agensi kerajaan, institusi pendidikan dan individu di seluruh dunia. Setiap network pada Internet menyediakan resource yang menambah kebaikan barangan, perkhidmatan dan akses informasi melalui Internet.

Hari ini, berbilion home dan business user seluruh dunia mengakses pelbagai perkhidmatan pada Internet menggunakan komputer dan peranti mudah alih. Komunikasi web, mesej dan video merupakan perkhidmatan Internet yang digunakan secara meluas. Perkhidmatan Internet yang lain termasuk chat room, forum, dan file transfer.

Connecting to the Internet

Pengguna boleh menyambung komputer dan peranti mudah alih mereka kepada Internet menggunakan teknologi wire atau wireless dan akses perkhidmatan Internet secara percuma atau berbayar. Menggunakan sambungan wire, komputer atau peranti secara fizikal bersambung menerusi kabel atau wayar kepada peranti komunikasi seperti modem yang menghantar data atau item yang lain melalui media penghantaran kepada Internet. Untuk komunikasi tanpa wayar (wireless) banyak digunakan oleh komputer mudah alih dan peranti termasuk teknologi built-in jadi mereka boleh menghantar data atau item yang lain secara wireless. Komputer tanpa kebolehan ini boleh menggunakan wireless modem atau teknologi komunikasi yang lain yang membolehkan sambungan secara wireless (seperti cellular radio, satelit, atau Wi-Fi) untuk bersambung dengan Internet. 

Cable Internet Service
- Menyediakan akses Internet berkelajuan tinggi menerusi network kabel televisyen melalui cable modem.
Cable Internet Service
DSL(Digital Subscriber Line)
- Menyediakan sambungan Internet berkelajuan tinggi menerusi network telefon melalui DSL modem.
DSL (Digital Subscriber Line)

Fiber to the Premises (FTTP)
- Menggunakan kabel fiber-optic untuk menyediakan akses Internet berkelajuan tinggi melalui modem.
Fiber to the Premises (FTTP)

Wi-Fi (Wireless Fidelity)
- Menggunakan isyarat radio untuk menyediakan sambungan Internet berkelajuan tinggi kepada komputer dan peranti dengan kebolehan built-in Wi-Fi atau peranti komunikasi yang membolehkan sambungan Wi-Fi.
Mobile Broadband
- Menawarkan sambungan Internet berkelajuan tinggi pada cellular radio network kepada komputer dan peranti yang mempunyai teknologi yang bersesuaian (seperti 3G, 4G dan 5G) atau wireless modem atau peranti komunikasi.
Fixed Wireless
- Menyediakan sambungan Internet berkelajuan tinggi menggunakan antena berbentuk piring pada bangunan seperti rumah atau perniagaan untuk berkomunikasi dengan menara lokasi menerusi isyarat radio.
Fixed Wireless
Satellite Internet Sevice
- Menyediakan sambungan Internet berkelajuan tinggi menerusi piring satelit yang berkomunikasi dengan modem satelit.
Satellite Internet Service

Comments

Popular posts from this blog