Program dan Aplikasi

Software juga dipanggil program terdiri daripada satu siri arahan yang berkaitan, disusun untuk tujuan yang sama, yang memberitahu komputer apa tugas yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk melakukannya. Dua kategori software adalah system software dan application software. System software terdiri daripada program yang mengawal atau mengekalkan operasi komputer dan perantinya. Operating system adalah contoh system software yang diiktiraf secara meluas. Jenis system software yang lain, kadangkala dipanggil tool, membolehkan anda untuk melakukan tugas maintenance-type biasanya untuk mengurus peranti, media, dan program yang diguna oleh komputer dan peranti mudah alih.


1. Operating System

Operating system ialah set program yang mengkoordinasi semua aktiviti antara komputer dan hardware peranti mudah alih. Ia menyediakan satu cara untuk pengguna berkomunikasi dengan komputer atau peranti mudah alih dan software lain. Kebanyakan komputer dan peranti mudah alih hari ini menggunakan versi Microsoft Windows, Apple Mac OS, Apple iOS atau Google Android.
Untuk menggunakan aplikasi, komputer atau peranti mudah alih anda mesti mempunyai operating system yang berfungsi.
Operating System

2. Application

Application (app) terdiri daripada program yang di design untuk menjadikan pengguna lebih produktif dan/atau membantu mereka melakukan tugas tertentu. Browser ialah contoh aplikasi yang membenarkan pengguna dengan menghubungkan Internet untuk mengakses dan melihat webpages.
Application

Comments

Popular posts from this blog